søndag den 3. marts 2013

Barndomsminder

I mit barndomshjem var penge ikke noget der groede på træerne.
Vi var ikke Lolland-fattige - vi led bestemt ingen nød. Mine forældre havde prioriteret at købe et dejligt lille rækkehus og min mor arbejde 3dage om ugen.
Det betød, at vi fik masser af mor-kærlighed, og knap så mange materielle goder.

Bagerbrød fandtes ikke. Jeg tror ikke mine forældre selv satte særligt pris på det, og med 3 sultne unger ville en omgang rundstykker og wienerbrød hurtigt tage en god bid af madbudgettet. En sjælden gang imellem skete der dog det helt magiske, at min far havde en lille konservesdåse med hjem fra den ugentlige indkøbstur. En lille dåse, der med et enkelt *puf* kunne åbne sig på midten. Ud kom en rulle af dej, der var for-skåret så den nemt kunne deles i 6 trekanter. Hver trekant blev rullet og sat på en bageplade og efter 15 minutter i ovnen var der nybagte croissanter.

Jeg faldt over sådan en lille dåse sidst jeg handlede.

Bavianfar havde aldrig hverken set eller hørt om det, men efter en søndag morgen med latte og croissanter uden at skulle til bageren er hun nu overbevist om at det fortjener en gentagelse (måske især fordi der blev rullet chokolade ind i en af dem)

Bavianen kværnede en hel croissant selv med stort smil og masser af "av av, varm, puste" undervejs.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar